In Summary
  • Today, the Nation Media Group runs 11 newspapers in the East Africa.
  • Its most recent paper, Nairobi News, hit the streets last week on November 20.

Daily Nation

The newspaper was founded by Prince Karim, the Aga Khan IV, in 1959. Its predecessor, a Kiswahili weekly called Taifa, had been founded by Michael Curtis and Charles Hayes. It was transformed into today’s Taifa Leo in 1960.

The English edition was first published on October 3, 1960, and has remained the most popular daily on Kenyan newsstands.

Today, the Nation Media Group runs 11 newspapers in the East Africa. Its most recent paper, Nairobi News, hit the streets last week on November 20.

Taifa Leo
Taifa Leo is the only daily published in Kiswahili in Kenya. It is the oldest publication in the Nation Media Group stable. Its name literally translates to “the nation today”.

The Standard

The Standard’s predecessor, the African Standard, was founded in 1902 by Parsee migrant Alibhai Mulla Jeevanjee. Jeevanjee then sold the paper to British businessmen in 1905.

Its new owners, Mayer and Anderson, renamed it the East African Standard, and then moved its headquarters from Mombasa to Nairobi in 1910.

The paper was bought by the Lonrho Group in 1963. Its name changed to The Standard in 1977. It was later reverted to East African Standard. The paper was sold to local investors in 1995 and changed back to The Standard in 2004.

At one time, The Standard Group published Baraza, a Kiswahili paper.

The Star

This daily paper was launched in 2007 as the Nairobi Star by Radio Africa. The Star first circulated exclusively in Nairobi, and it initially didn’t have weekend editions. It has now expanded and it is distributed to other parts of the country.

The People

The People was first a weekly publication owned by opposition politician Kenneth Matiba. It became a daily in 1998.

The People was termed as the voice of the opposition. It carried stories that the other newspapers did not to publish.

This business model, coupled with other political power fights, dragged the paper through the law courts with long libel cases.

Page 1 of 2